שאלות נפוצות
לנוחיותכם, הנה כמה שאלות נפוצות מהורים ומורים. אם יש לכם שאלות או חששות נוספים, מוזמנים לפנות אלינו
קריאה היא מיומנות מורכבת ולומדים אותה בדרכים מגוונות . כלומר , הילדים קוראים לא רק על ידי פיענוח של אותיות וצלילים . הם מספרים את הסיפור באמצעות פרשנות שהם נותנים לתמונות, לאיורים. בספרונים הנכללים בתוכנית התמונות תומכות מאוד בסיפור ובעצם הילדים יכולים בהתחלה להבין את הסיפור על בסיס התבוננות בתמונות ודפדוף דף אחר דף. ולכך נוסף גם ידע וזיהוי של אותיות מהלמידה בכתה, מהסביבה הקרובה להם (למשל אותיות השם שלהם , של הוריהם) וכו. בנוסף, הספרים בתוכנית הם בעלי עלילה קצרה ובכל עמוד כתובים בין משפט אחד לארבעה משפטים כך שלא יהיה עומס רב מדי ובנוסף, יש חזרתיות על משפטים אותה הילדים מבינים מאוד מהר ומשתמשים בה בקריאה- זה נותן להם ביטחון ויוצר קריאה רציפה ורהוטה. יכול להיות שהקריאה בהתחלה תיראה כקריאה מנחשת או כקריאה מהזיכרון. זה בסדר גמור, זה שלב בתהליך רכישת הקריאה. בנוסף, יכול להיות שבהתחלה אתם ההורים תקריאו את המשפט והילד.ה יחזור אחריכם, גם זה בסדר גמור.
חשוב מאוד בכתה א' להתאמן על קריאה בכל יום. ובנוסף להמשיך לקרוא לילדים ספרים לפני השינה . קריאת הספרים של התוכנית עורכת כ7-10 דקות .חשוב למצוא זמן קבוע, להכניס את הקריאה לסדר היום מיד כשחוזרים מהצהרון, לפני ארוחת הערב, אחריה, או לאחר המקלחת. ברגע שתכניסו את אימון הקריאה לשגרה שלכם, הילדים יתרגלו והם יזכירו לכן שהגיע הזמן לקרוא. לעיתים זמן הקריאה יהיה תלוי יום בהתאם לחוגים. מניסיוני זוהי חוויה מאד מספקת הן לילדים והן להורים.
כל שנדרש מההורים הוא הקשבה, אמפטיה, התעניינות והתלהבות. חשוב לילדים שהמפגש עם ההורה יהיה מפגש נעים ומעורר רצון לקרוא . הורה שיתלהב מההצלחות של הילד.ה, ישמח לשבת ולהקשיב לילד.ה קורא ויראה התעניינות בסיפור ברוב המקרים יצור את הסביבה המתאימה לרכישת קריאה. אם ילד.ה טועה בקריאה של מילה אפשר פשוט להראות את המילה שטעה בה ולקרוא אותה נכון. חשוב לסמוך על עצמכם, להקשיב לילד.ה ולהתייחס מתוך הבנה שאתם האנשים שמכירים את הילדים שלכם הכי טוב.
ראשית חשוב להאמין ביכולת של הילד.ה ללמוד, לחשוב , לפתור בעיות , לקחת על עצמם אחריות. הם רק זקוקים לנוכחותכם, תמיכתכם ובאמונה שלכם ביכולת שלהם. במפגש חשוב שהילדים יחוו חוויה טובה של קריאה לכן השתמשו במילים טובות , מעודדות , מתלהבות למשל – " וואו קריאה נהדרת" , "כל הכבוד" ,"את מנסה מאוד יפה" וכו'. סדר המפגש:
- הילד.ה יביא את הספר ויאחוז אותו בידיו- הילד.ה בחר.ה את הספר בכתה לכן כנראה שהספר מעניין אותו.ה.
- שבו קרוב אל הילד.ה כך ששניכם תוכלו לראות את הספר.
- קיראו יחד את שם הספר, זהו את הדמויות בכריכה חישבו יחד על מה יסופר בסיפור. תנו לילד.ה להוביל את השיחה .
- ואז התחילו בקריאה . במפגשים הראשונים יתכן והילד לא יחוש בטחון עדיין לקרוא מההתחלה ועד הסוף . במקרים אלה אפשרי שההורה יקרא ראשון ואחר כך הילד יחזור אחריו אפשרויות נוספות הן: ההורה קורא את כל הספר והילד חוזר אחריו, הורה קורא עמוד והילד חוזר אחריו או קריאה של עמוד אחד הורה ועמוד אחד ילד – זה מאוד תלוי ספר ותלוי ילד כמובן – חשוב לנו שהילדים יצברו ביטחון ולא תסכול לכן חשוב לבוא לקראתם.
אם הילד.ה טועה או לא מצליח.ה – חשוב לא לכעוס, אפשר לבקש ממנו.ה לנסות שוב או לקרוא עבורו.ה את המילה תוך כדי הצבעה על המילה. או לעודד אותם להיעזר ברמזים למשל: לנסות להבין מהאיור והאות הפותחת איזו מילה זו, אולי לזהות אותיות מהשם שלהם ? שלכם ? ממילים מוכרות אחרות … – הכל ברוח טובה ובכוונה להראות לילדים איך השפה הכתובה מאורגנת. - בסוף הסיפור חשוב שהילד.ה יביעו את דעתם אפשר גם לעודד אותם עם שאלות כלליות כמו: על מה היה הסיפור ? מה דעתך על הסיפור ? מה מזכיר לך הסיפור וכו . לאחר מכן כותבים יחד במחברת על חווית הקריאה.
חשוב שנחבב על הילדים את הקריאה. ראשית הקריאה יכולה להיות בנושאים שונים ומגוונים – חשוב שהילדים.ות יבחרו ספר שמעניין אותם. כדאי לחשוב על שעה ביום שמתאימה גם לילד.ה – שלא יהיו עייפים מדי, שלא יפסידו בדיוק משהו שהם מאוד אוהבים לעשות . ולהפוך את המפגש למפגש נעים – אם הקריאה יוצרת תסכול כי קשה, פשוט לקרוא עבורם את הסיפור, לעקוב עם האצבע ואפשר לשוחח על הסיפור לאחר מכן . אפשר גם לנסות לבקש מהילד.ה שיזהו מילה אחת או שתיים מרכזיות מהסיפור ויאתרו אותן לאורך הסיפור . בנוסף , חשוב לעודד ולשבח את הילדים על מה שהם משיגים גם אם ההישגים קטנים ואפילו לשבח בפני אחרים – סבא, סבתא -למשל: "רועי כבר ממש קורא יפה , כבר מזהה המון אותיות, קרא שורה שלמה" וכו'- לאחר מספר פעמים שהילד.ה קורא.ת את אותו ספר להציע להם לקרוא את הספר בפני בני משפחה אחרים כדי שיקבל עידוד.
בספרים שלנו יש רמות שונות , ייתכן והילד.ה שלך צריכים לעלות רמה ואם גם זה קל – חשוב לעבור לספרי ילדים " רגילים" להמשך קריאה . כדאי גם בספרים אלה להמשיך בהרגל של קריאה בקול של הילד.ה לכם.
כמובן!- לקרוא כמה שיותר ולמי שרוצה . אבל חשוב שתהיה בכל רצף הקריאות גם קריאה לאדם שמיומן בקריאה ויכול לסייע במקרה והילד מתקשה.
קריאה זו מיומנות מורכבת ולומדים אותה במגוון דרכים ומקומות. קריאה זו גם מיומנות חשובה וקריטית להצלחה של ילדים בלימודים ובכלל לכן חשוב בעיקר בשלב הזה של ראשית קריאה להתאמן ולקרוא בקול יום יום. כאשר הילד בבית הספר אין אפשרות למורה לשמוע אותו קורא ומתאמן כל יום לעומת זאת בבית באווירה אינטימית זה מתאפשר. בנוסף , מחקרים מוכיחים שמעורבות הורים הוא הגורם שמשפיע הכי הרבה על הישגי הילדים . אתם כהורים מעודדים, מחזקים את תחושת המסוגלות והיכולת של הילד.ה להתנסות בקריאה ומעודדים אותם על ההתנסות, אתם לא מחליפים את המחנכת, אתם שותפים שלה ושל הילדים בתהליך הקריאה.