קידום איכות הקריאה וחווית הקריאה של ילדי כיתות א' במעורבות הורים

"ילדים קוראים להורים" היא תוכנית חינוכית חדשנית לילדי כיתה א', שנולדה מתוך רצון להפוך את רכישת הקריאה לתהליך חווייתי ומשמעותי. התוכנית היא עוד דרך נפלאה להכניס את הקריאה לחיי הילדים ולהראות להם את הכוח והקסם שבשפה הכתובה ואת היכולת שלהם להיות קוראים בעצמם.

על התכנית

במסגרת התוכנית בכל יום הילד בוחר ספרון מתאים מסיפרוני התוכנית, קורא אותו בקול בבית להוריו, וההורה מתעד חוויית קריאה קצרה במחברת מיוחדת. המורה עוקבת אחר התהליך ומלווה אותו לאורך השנה. סיפרי התוכנית  כתובים באופן המאפשר לילדים לקרוא בהם גם כשהם נמצאים בראשית תהליך הקריאה. אורך הספרים, החזרתיות של המשפטים והאיורים מייצרים אצל הילדים הרגשת ביטחון ומסוגלות בקריאתם.  וככל שהם קוראים יותר גוברת גם הרגשת הביטחון.

תפקיד המחנכת בכתה

התוכנית מופעלת ונמצאת בניהול מחנכת הכיתה. היא זו שמנהלת את השאלת הספרונים (ניתן להיעזר בסייעת או בספרנית בית הספר), מתאימה אותם לרמות הקריאה של הילדים, ומעודדת באופן פעיל ועקבי את המוטיבציה של הילדים וההורים לקרוא למשל דרך שיתוף חוויות, קריאה קולית בכיתה,  שיח קבוצתי ועוד – וכך נוצרת תחושת שייכות וגאווה סביב הקריאה.

באמצעות סיפרי התוכנית ניתן לסייע לילדים המתקשים בקריאה  או לילדים שלהם  עברית אינה שפת אם.

הגישה שלנו

הגישה שלנו מתבססת על ההנחה שקריאה וכתיבה הן מיומנויות מורכבות שמתפתחות לאורך כל חיינו, החל מהרגע שהילד נולד ועד בגרותו. ילדים לומדים על עולמות הקריאה והכתיבה בדרכים מגוונות, ולכן חשוב שאנחנו, כהורים ומבוגרים משמעותיים בחייהם של הילדים, נחשוף אותם ונשתף אותם בעולם זה כבר מגיל צעיר.

חשוב ומומלץ מגיל צעיר לשוחח עם הילדים  על נושאים שמעניינים אותם, להקשיב לדעתם ולעודד אותם לבטא את מחשבותיהם ורעיונותיהם. פעילויות כמו שירה משותפת, משחקי מילים וסיפורים לפני השינה מחזקות את הקשר עם השפה באופן טבעי ומהנה. אחד הכלים המרכזיים והחשובים ביותר הוא קריאת ספרים בבית. הקריאה המשותפת עם ההורה מגיל צעיר, ולאורך שנות בית הספר היסודי, מעשירה את עולמם של הילדים, מעוררת בהם סקרנות ומחזקת את הביטחון שלהם בעולם המילים.

התוכנית 'ילדים קוראים להורים' שמשתלבת בכתה א', שנה בה הילדים הופכים מקוראים 'לא עצמאיים' לקוראים 'עצמאיים', היא עוד דרך נפלאה להכניס את הקריאה לחיי הילדים ולהראות להם את הכוח והקסם שבשפה הכתובה ואת היכולת שלהם להיות קוראים בעצמם. לבית הספר יש חלק חשוב ומהותי בהוראת הקריאה, אך הלמידה בבית, האימון היומיומי בטקסטים שמעלים את הביטחון של הילדים כקוראים, בליווי ההורים, מספקת לילדים בסיס משמעותי ועמוק להתפתחות קריאה וכתיבה לאורך כל הדרך

יתרונות התוכנית

התוכנית יוצרת שותפות תלת-כיוונית בין הילד, ההורה והמורה – שמעודדת אחריות, מחזקת ביטחון עצמי, ומטפחת אהבת קריאה.

יתרונות בקצרה:

  • לילד: חוויה יומית של הצלחה וביטחון בקריאה וסיוע לילדים שמתקשים בקריאה.
  • להורה: קשר רגשי והזדמנות להיות שותף לתהליך הלמידה
  • למורה: כלי מעקב פשוט ויעיל לתמיכה אישית ומקדמת
  • לבית הספר: מניעת פערים בקריאה וחיזוק  מעורבות הורים

להורים תפקיד מפתח בהתפתחות הקריאה והכתיבה של ילדיהם

להורים תפקיד ייחודי בליווי התפתחות הקריאה והכתיבה של ילדיהם. דווקא בבית, באווירה בטוחה ומקרבת, הילד מרשה לעצמו להתנסות, לטעות ולצמוח. כשההורה מקשיב, מעודד ומשוחח על הקריאה, הוא לא רק מחזק את היכולת הלשונית – אלא גם את תחושת הערך העצמי של הילד ואת אהבתו לקריאה .
זאת ועוד, מחקרים רבים מצביעים על כך שלהורים תפקיד מפתח בהתפתחות האוריינית של ילדיהם. מעורבותם בלמידה – ובפרט בליווי הקריאה והכתיבה בגיל הצעיר – מהווה את גורם השינוי המשמעותי ביותר בהישגי הילדים לאורך זמן. דו"ח רחב-היקף של ארגון ה-OECD מצא כי ילדים שהוריהם ישבו איתם לקרוא כבר בכיתה א' השיגו תוצאות גבוהות יותר במבחני הבנת הנקרא שנערכו בגיל 15.

קריאה היא הבסיס ללמידת כל מקצועות הלימוד במשך כל שנות הלימודים בבית הספר ובחיים בכלל

הקריאה היא הרבה יותר ממיומנות טכנית – היא תנאי הכרחי לתפקוד תקין בחברה, להבנת העולם הסובב, וליכולת ללמוד, להשתלב ולהשפיע. היא מהווה בסיס ללמידת כל תחומי הדעת, אך גם למימוש עצמי, להשתתפות אזרחית פעילה ולמוביליות חברתית.
ילד שרוכש קריאה בגיל צעיר ובביטחון – מרחיב את גבולות הידע, הדמיון והאפשרויות שלו – לאורך כל חייו. זו מיומנות שמעצבת עתיד.

מחקרים מרחבי העולם מעידים על כך שמעורבות ההורים בבית מהווה את גורם השינוי הגדול ביותר בהישגי הילדים

מחקרים מראים לאורך שנים שלהורים ולנעשה במשפחות בתחום טיפוח השפה תרומה משמעותית מאוד לכשירותם הלשונית של הילדים ולהישגיהם הלימודיים. להורים היכרות מעמיקה ויחסים משמעותיים יותר עם ילדיהם מאשר למורות וכן, את האפשרות  למצוא רגעים אינטימיים עם ילדיהם לצורך מפגשים אורייניים מגוונים המותאמים לילד/ה, תחומי העניין שלו/ה ויכולותיו .  למורות אשר מלמדות בדרך כלל בכיתות מאוכלסות, מפגשים אינטימיים שכאלה הם כמעט בילתי אפשריים.

  מתוך מסמך: 'מערכת החינוך 2030- מעורבות הורים' , משרד החינוך-

מחקרים מראים קשר בין הישגי התלמידים לבין תכניות לקידום מעורבות הורים המתמקדות בלמידה בבית. נראה כי ההורים לא צריכים להשקיע זמן רב או להחזיק בידע מסוים כדי לתמוך בלמידה, אלא להביע עניין ומחויבות אמיתיים.  למעורבות ישנה גם תועלת חברתית, שכן מעורבות גבוהה של הורים – אם מתבצעת כראוי – מצמצמת את הפערים בין הישגים של ילדים שנולדו להורים עם השכלה גבוהה, לבין אלה של ילדים שנולדו להורים עם השכלה נמוכה. הספרות המחקרית מראה כי מעורבות ההורים יכולה לשפר היבטים נוספים בחיי הילדים: יכולות והנאה מקריאה, הרחבת הכישורים החברתיים והרגשיים והסתגלות לחברה בתקופות מאוחרות יותר, תחושת שייכות, שיפור הדימוי העצמי, שיפור ה-being-well, התנהגות חיובית, הפחתת בעיות התנהגות בבית הספר ומניעת התנהגויות סיכון. תלמידים אשר זוכים ללמוד ולגדול בתוך שתי מערכות המצויות בהידברות ונוהגות זו כלפי זו בפתיחות ובכבוד, מקבלים למעשה דוגמא למודל מיטבי של קשר.

כתה א – זמן קריטי בלמידת הקריאה

כיתה א' היא שנה מכרעת בהתפתחות האוריינית של הילדים והילדות. זהו שלב מעבר שבו הם הופכים מקוראים מתחילים לקוראים עצמאיים – תהליך עמוק, מורכב ורגשי לא פחות משהוא קוגניטיבי.
בשנה זו מתבססת לא רק היכולת הטכנית לקרוא, אלא גם תחושת המסוגלות, ההנאה מהקריאה והקשר בין קריאה למשמעות. ההתנסות המוקדמת היא זו שתשפיע על עמדת הילד כלפי קריאה בהמשך הדרך – ולכן התמיכה, ההכוונה והמעורבות בזמן הזה הן קריטיות במיוחד.
התוכנית "ילדים קוראים להורים" נבנתה בדיוק לרגע הזה – כדי להפוך את תהליך רכישת הקריאה למשהו שהילד נהנה ממנו, ומרגיש בו שותפות מצד ההורה והמורה גם יחד.

שאלות נפוצות

לנוחיותכם, הנה כמה שאלות נפוצות מהורים ומורים. אם יש לכם שאלות או חששות נוספים, מוזמנים לפנות אלינו

קריאה היא מיומנות מורכבת ולומדים אותה בדרכים מגוונות . כלומר , הילדים קוראים לא רק על ידי פיענוח של אותיות וצלילים . הם מספרים את הסיפור באמצעות פרשנות שהם נותנים לתמונות, לאיורים.  בספרונים הנכללים בתוכנית התמונות תומכות מאוד בסיפור ובעצם הילדים יכולים בהתחלה להבין את הסיפור על בסיס התבוננות בתמונות ודפדוף דף אחר דף. ולכך נוסף גם ידע וזיהוי של אותיות מהלמידה בכתה, מהסביבה הקרובה להם (למשל אותיות השם שלהם , של הוריהם) וכו. בנוסף,  הספרים בתוכנית הם בעלי עלילה קצרה ובכל עמוד כתובים בין משפט אחד לארבעה משפטים כך שלא יהיה עומס רב מדי  ובנוסף,  יש חזרתיות על משפטים אותה הילדים מבינים מאוד מהר ומשתמשים בה בקריאה- זה נותן להם ביטחון ויוצר קריאה רציפה ורהוטה. יכול להיות שהקריאה בהתחלה תיראה כקריאה מנחשת או כקריאה מהזיכרון. זה בסדר גמור, זה שלב בתהליך רכישת הקריאה. בנוסף, יכול להיות שבהתחלה אתם ההורים תקריאו את המשפט והילד.ה יחזור אחריכם, גם זה בסדר גמור.

חשוב מאוד בכתה א' להתאמן על קריאה בכל יום. ובנוסף להמשיך לקרוא לילדים ספרים לפני השינה . קריאת הספרים של התוכנית  עורכת כ7-10 דקות .חשוב למצוא זמן קבוע, להכניס את הקריאה לסדר היום מיד כשחוזרים מהצהרון, לפני ארוחת הערב, אחריה, או לאחר המקלחת. ברגע שתכניסו את אימון הקריאה לשגרה שלכם, הילדים יתרגלו והם יזכירו לכן שהגיע הזמן לקרוא. לעיתים זמן הקריאה יהיה תלוי יום בהתאם לחוגים. מניסיוני זוהי חוויה מאד מספקת הן לילדים והן להורים.

כל שנדרש מההורים הוא הקשבה, אמפטיה, התעניינות והתלהבות. חשוב לילדים שהמפגש עם ההורה יהיה מפגש נעים ומעורר רצון לקרוא . הורה שיתלהב מההצלחות של הילד.ה, ישמח לשבת ולהקשיב לילד.ה קורא ויראה התעניינות בסיפור ברוב המקרים יצור את הסביבה המתאימה לרכישת קריאה. אם ילד.ה טועה בקריאה של מילה אפשר פשוט להראות את המילה שטעה בה ולקרוא אותה נכון. חשוב לסמוך על עצמכם, להקשיב לילד.ה ולהתייחס מתוך הבנה שאתם האנשים שמכירים את הילדים שלכם הכי טוב.

ראשית חשוב להאמין ביכולת של הילד.ה ללמוד, לחשוב , לפתור בעיות , לקחת על עצמם אחריות. הם רק זקוקים לנוכחותכם, תמיכתכם ובאמונה שלכם ביכולת שלהם.  במפגש חשוב שהילדים יחוו חוויה טובה של קריאה לכן השתמשו במילים טובות , מעודדות , מתלהבות למשל – " וואו קריאה נהדרת" , "כל הכבוד" ,"את מנסה מאוד יפה" וכו'.  סדר המפגש: 

  1. הילד.ה יביא את הספר ויאחוז  אותו בידיו- הילד.ה בחר.ה את הספר בכתה לכן כנראה שהספר מעניין  אותו.ה.
  2. שבו קרוב אל הילד.ה כך ששניכם תוכלו לראות את הספר. 
  3. קיראו יחד את  שם הספר, זהו את הדמויות בכריכה חישבו יחד על מה יסופר בסיפור. תנו לילד.ה להוביל את השיחה .
  4. ואז התחילו בקריאה . במפגשים הראשונים יתכן והילד לא יחוש בטחון עדיין לקרוא מההתחלה ועד הסוף . במקרים אלה אפשרי שההורה יקרא ראשון ואחר כך הילד יחזור אחריו אפשרויות נוספות הן: ההורה קורא את כל הספר והילד חוזר אחריו, הורה קורא עמוד והילד חוזר אחריו או קריאה של עמוד אחד הורה ועמוד אחד ילד – זה מאוד תלוי ספר ותלוי ילד כמובן – חשוב לנו שהילדים יצברו ביטחון ולא תסכול לכן חשוב לבוא לקראתם.
    אם הילד.ה טועה או לא מצליח.ה – חשוב לא לכעוס, אפשר לבקש ממנו.ה לנסות שוב או לקרוא עבורו.ה את המילה תוך כדי הצבעה על המילה. או לעודד אותם להיעזר ברמזים למשל: לנסות להבין מהאיור והאות הפותחת איזו מילה זו, אולי לזהות אותיות מהשם שלהם ? שלכם ? ממילים מוכרות אחרות … – הכל ברוח טובה ובכוונה להראות לילדים איך השפה הכתובה מאורגנת. 
  5. בסוף הסיפור חשוב שהילד.ה יביעו את דעתם אפשר גם לעודד אותם עם שאלות כלליות כמו: על מה היה הסיפור ? מה דעתך על הסיפור ? מה מזכיר לך הסיפור וכו . לאחר מכן כותבים יחד  במחברת על חווית הקריאה. 

חשוב שנחבב על הילדים את הקריאה. ראשית הקריאה יכולה להיות בנושאים שונים ומגוונים – חשוב שהילדים.ות  יבחרו ספר שמעניין אותם. כדאי לחשוב על שעה ביום שמתאימה גם לילד.ה – שלא יהיו עייפים מדי, שלא יפסידו בדיוק משהו שהם מאוד אוהבים לעשות . ולהפוך את המפגש למפגש נעים – אם הקריאה יוצרת תסכול כי קשה, פשוט לקרוא עבורם את הסיפור, לעקוב עם האצבע ואפשר לשוחח על הסיפור לאחר מכן . אפשר גם לנסות לבקש מהילד.ה שיזהו  מילה אחת או שתיים מרכזיות מהסיפור ויאתרו אותן לאורך הסיפור . בנוסף , חשוב לעודד ולשבח את הילדים  על מה שהם משיגים גם אם ההישגים קטנים ואפילו לשבח בפני אחרים – סבא, סבתא  -למשל:  "רועי כבר ממש קורא יפה , כבר מזהה המון אותיות, קרא שורה שלמה" וכו'- לאחר  מספר פעמים שהילד.ה קורא.ת את אותו ספר להציע להם לקרוא את הספר בפני בני משפחה אחרים כדי שיקבל עידוד.    

בספרים שלנו יש רמות שונות , ייתכן והילד.ה שלך צריכים לעלות רמה ואם גם זה קל – חשוב לעבור לספרי ילדים " רגילים" להמשך קריאה . כדאי גם בספרים אלה להמשיך בהרגל של קריאה בקול של הילד.ה לכם.

כמובן!- לקרוא כמה שיותר ולמי שרוצה . אבל חשוב שתהיה בכל רצף הקריאות גם קריאה לאדם שמיומן בקריאה ויכול לסייע במקרה והילד מתקשה.

קריאה זו מיומנות מורכבת ולומדים אותה במגוון דרכים ומקומות. קריאה זו גם מיומנות חשובה וקריטית להצלחה של ילדים בלימודים ובכלל לכן חשוב בעיקר בשלב הזה של ראשית קריאה להתאמן ולקרוא בקול יום יום. כאשר הילד בבית הספר אין אפשרות למורה לשמוע אותו קורא ומתאמן כל יום לעומת זאת בבית באווירה אינטימית זה מתאפשר. בנוסף , מחקרים מוכיחים שמעורבות הורים הוא הגורם שמשפיע הכי הרבה על הישגי הילדים . אתם כהורים מעודדים, מחזקים את תחושת המסוגלות והיכולת של הילד.ה להתנסות בקריאה ומעודדים אותם על ההתנסות, אתם לא מחליפים את המחנכת, אתם שותפים שלה ושל הילדים בתהליך הקריאה.

"חלה מגמת שיפור משמעותית בקריאה והכי חשוב שהוא שהוא מביא ספר חדש הוא מתעקש לנסות לקרוא ויש לו המון ביטחון עצמי"

אמא של אלון
דילוג לתוכן