מה אם 10 דקות ביום היו משנות לילד.ה שלך את רמת הקריאה, את תחושת המסוגלות בקריאה, הבטחון העצמי והקשר איתך?

ברוכים הבאים לתוכנית "ילדים קוראים להורים" – יוזמה חינוכית פורצת דרך שמוכיחה שקריאה בקול יכולה לשפר משמעותית את הדרך שבה ילדים לומדים לקרוא.

במקום שההורה יקרא לילד – הילד הוא הקורא, וההורה הוא הקהל.
ההורה מקשיב, מעודד, מתווך ומתרגש. הילד מתרגל קריאה, מתרגל הצלחה.
וביחד? הם יוצרים רגעים של קרבה, שפה, ואוריינות.

מה מצופה מההורה?

כמה דקות ביום של הקשבה, נוכחות ועידוד – זה כל מה שצריך. אתם לא נדרשים ללמד, רק להיות שם כשהילד.ה קורא.ת לכם בקול. להתעניין, להתרגש לעודד. הנוכחות שלכם היא המתנה הגדולה ביותר.

התפקיד שלכם בקריאה עם הילד.ה

הילד.ה קורא.ת לכם בקול, ואתם מאזינים – בחיוך, עניין וסבלנות. לא צריך למהר לתקן או לשפוט. רק להיות הקהל שמעודד אותם לצעוד עוד צעד בדרך להיות קוראים עצמאיים. אם הילד.ה לא מצליחים לקרוא מילה – עודדו אותם לנסות אולם אם זה לוקח זמן – קיראו עבורם.

ניתן להתחיל את מפגש הקריאה בקריאת השם של הסיפור, לעיין באיורים ולשער יחד על מה יסופר. לאחר מכן לאפשר לילד.ה לקרוא עבורכם בקול. אם קשה להם בהתחלה או שאינם מעוניינים אתם יכולים לקרוא עבורו.ה והם יחזרו אחריכם (עמוד, עמוד או את כל הספר). כשאתם  קוראים עיקבו עם האצבע ועודדו את הילדים לעשות זאת כשהם קוראים. לאחר הסיפור שוחחו על הספר שאלות טובות לשיחה הן : על מה היה הסיפור? מה אהבת בסיפור ולמה? מה הזכיר לך הסיפור?

סרטון הדגמה

איך לתמוך מבלי ללחוץ

בחרו רגע רגוע ביום, שימו את הטלפון בצד, הקשיבו לילד.ה ופרגנו לו.ה. גם אם הוא טועה – התייחסו באמפתיה. המטרה היא לחזק את הביטחון, לא "לתפוס טעויות".

מה לכתוב במחברת

כתבו שורה קצרה על איך הייתה הקריאה: "קראה יפה", "קרא בהתלהבות", "התקשה במילים חדשות אבל לא ויתר"." הספר היה מצחיק" וכו'  לא ציון – אלא שיקוף חווייתי ואישי.

למה זה כל כך חשוב?

הקריאה בקול מולכם מחזקת שטף, הבנה וביטחון – וגם  את הקשר ביניכם. מחקרים מראים שילדים שקוראים בבית עם הוריהם מצליחים יותר ומרגישים מסוגלים יותר.

מידע נגיש מהמחקר

מחקרים מוכיחים שלמעורבות הורים יש את ההשפעה ביותר על הישגי הילדים. מחקרי OECD מצאו שילדים שקראו עם הוריהם כבר בכיתה א' הצליחו יותר במבחני הבנת הנקרא גם בגיל 15.

מדברי ההורים

  • "הילד מאוד נהנה מהקריאה ומחויב לפרויקט . אין סיכוי שנפספס יום כי זה מאוד חשוב לו ".
  • "חלה מגמת שיפור משמעותית בקריאה"
  • "הכי חשוב שגם שהוא מביא ספר חדש הוא מתעקש לנסות לקרוא ויש לו המון בטחון עצמי" .
  • "היא התחילה לקרוא כל דבר היא מעיזה ומנסה יותר . רואים שיפור בקריאה ובבטחון".

"היא התחילה לקרוא כל דבר היא מעיזה ומנסה יותר. רואים שיפור בקריאה ובבטחון".

אמא של מיקה

שאלות נפוצות

אין דבר כזה שאלה מיותרת. כאן תמצאו תשובות לדברים שמטרידים הורים רבים – הזמן, התנגדות של הילד.ה, עומס הבית, ומה קורה כשמדלגים על יום. הכול בגובה העיניים.

גם 5 דקות של קריאה משותפת שוות המון. תדירות מתמשכת, אפילו קצרה – עושה הבדל.

קודם כול – לא להילחץ. אפשר להפוך את הקריאה למשחק, לקרוא בתורות, לאפשר לו לבחור את המקום או הזמן. חשוב לשדר: "אני איתך, ולא מוותר עליך." במקרה שההתנגדות נמשכת חשוב לפנות למחנכת. אולי כדאי שהיא תסייע לילד לבחור ספרים שמעניינים אותו יותר, תעודד ותחזק את הבטחון העצמי.

לא. הקריאה עם ההורה היא חלק מהתהליך הלימודי, אבל אינה במקום שיעורי הבית או הלמידה בכיתה. זו השלמה חווייתית שמחזקת את הבסיס – ומחברת את הילד ללמידה מתוך קירבה והנאה.

דילוג לתוכן