למחנכות כיתה א' – שותפות, תמיכה וכלים להוראת קריאה משמעותית

מחנכות יקרות,
מי כמוכן יודעות שכיתה א' הינה שנה מכרעת בהתפתחות הקריאה, ולכן יש תפקיד מכריע ומשמעותי. אתן אמונות על הוראה שיטתית ויסודית של כל הצלילים והתנועות – אך לא פחות מכך, גם על טיפוח חוויית קריאה חיובית, חיזוק הביטחון העצמי של הילדים, והנחת היסודות לאהבת השפה הכתובה.

התוכנית "ילדים קוראים להורים" מציעה שותפות, תמיכה וכלים להוראת קריאה משמעותית.

על התכנית

קריאה בקול של ילדים של טקסט מותאם ומעניין עבורם היא מרכיב מרכזי בהתפתחות הקריאה – היא מחזקת שטף, דיוק, הבנה וביטחון עצמי.  אבל בכיתות מאוכלסות, לא תמיד מתאפשר להגיע לכל תלמיד ותלמידה באופן אישי, באופן יומיומי.

"ילדים קוראים להורים" יוצרת מסגרת שיטתית, יומיומית, שבה הילד.ה קוראים בקול להוריהם – בסביבה בטוחה, מעודדת וללא שיפוטיות. תפקיד ההורים לא ללמד את הקריאה אלא להקשיב לתמוך ולתווך . כך נמשך תרגול הקריאה גם בבית, וההורים הופכים לשותפים פעילים בתהליך הלמידה שאתן מובילות בכיתה.

מטרת התוכנית היא לתמוך בתהליך רכישת הקריאה של הילדים והילדות ולהיות לכן לעזר. לא להוסיף לכן עומס – אלא להעשיר את הוראת הקריאה. כאשר ההורים שותפים פעילים, הם הופכים לממשיכי הדרך בבית: הם מקשיבים, מעודדים, מתעדים – ומעניקים לתהליך שלכן בכיתה המשכיות יומיומית משמעותית.

הדרכה וליווי מקצועי

התוכנית כוללת הדרכה וליווי מקצועי של צוות התוכנית באמצעותם תקבלו:

  • כלים ורעיונות ליצירת מוטיבציה אצל הורים וילדים לקריאה יומית בבית
  • הדרכה לשילוב פעילויות חווייתיות בכיתה – בהתאם ללוח השנה העברי, לעונות השנה, ולשלבי ההתקדמות של התלמידים
  • הצעות לשילוב כתיבה חופשית, שיח בעקבות ספרים, יצירה והבעה אישית
  • ארגון סביבה – פינה שכוללת כותרת ודמויות מהסיפורי התוכנית ועידוד הילדים לכתית המלצות על ספרים, כתיבה בעקבות ועוד
  • אפשרות ללוות מקרוב ילדים המתקשים בקריאה – תוך שימוש בספרי התוכנית,
  • גישה לתיקייה דיגיטלית עשירה – הכוללת דפי פנאי, משחקים ופעילויות משלימות מותאמות לכל אחד מספרי התוכנית.
  • אפשרות לשימוש בתוכנית כמצע לפרויקט PBL של כתיבת ספרים על ידי הילדים בקבוצות קטנות.

 

אתן לא לבד. התוכנית "ילדים קוראים להורים" נועדה להיות לכן שותפה – בגובה העיניים, בקצב שלכן, ובאמונה המשותפת בכוח של קריאה מחזקת, מקרבת ומצמיחה.

מדברי מחנכות

  • "הם קוראים זה מצחיק אותם… הם ממש מבקשים את הספרים".
  • "הייתי בהלם הם קראו יפה צלילים שבכלל לא למדנו וידעו לקרוא- זה נותן פוש קדימה (בן גוריון)".
  • "הילדה עם בעיות קשב רק בקמץ פתח בחוברות וקשה לה ממש – היא לקחה את הספר 'הגינה של גברת טל' ותקשיבי היא בעננים היא קוראת. היא רודפת אחרי כל היום לקרוא לי. עכשיו היא בספר חדש אבל את רואה מה זה עושה לבטחון שלה, להסתכלות שלה על קריאה זה כבר לא חוויה שלילית עבורה".
  • "תרומה שהכי בלטה לעין – היא עניין קריאת המילים השלמות. גם ילדים שלא רכשו את הקריאה במלואה הצליחו לקרוא מילים שלמות שהכירו מהסיפורים. בנוסף, ההורים נתנו פידבק חיובי על זמן האיכות שלהם עם הילדים, על הצחוק והנועם שהתכנית זימנה להם בקריאה עם הילדים וכמובן על ההצלחה שלהם לקרוא. אשתף שאני באופן אישי ראיתי כמה התכנית הרימה את הילדים ונתנה להם תחושת הצלחה ומסוגלות בקריאה. גם ילדים שחשו תסכול מחוסר רכישת הקריאה הצליחו וזה היה נפלא. חגגנו את הקריאה בכיתה, הילדים שלחו סרטונים שלהם קוראים וההקרנה של הסרטונים על הלוח רק נתנה להם יותר מוטיבציה להמשיך ולקרוא".

"הייתי בהלם הם קראו יפה צלילים שבכלל לא למדנו וידעו לקרוא- זה נותן פוש קדימה"

מחנכת בבית ספר בן גוריון
דילוג לתוכן