התפתחות השפה והאוריינות מתחילה כבר בלידה ונמשכת לאורך כל החיים. מחקרים מראים כי קריאה יומיומית של ספרי ילדים בתוך המשפחה – מהשנים הראשונות לחיים – תורמת תרומה משמעותית להעשרת השפה, לפיתוח החשיבה ולהישגים הלימודיים בעתיד.
התוכנית "ילדים קוראים להורים" ממשיכה את רגעי הקסם של קריאה משותפת בין הורה לילד, אך הופכת את התפקידים: כעת הילד או הילדה הם הקוראים, וההורים מקשיבים, תומכים ומעודדים. (כמובן, חשוב להדגיש שגם הקריאה של ההורה לילד ממשיכה להיות בעלת ערך רב במקביל.)
התוכנית מבוססת על קריאה קולית יומיומית של הילדים להוריהם מתוך סיפרונים עכשוויים, צבעוניים ומעוררי עניין, שנבחרו בקפידה. הטקסטים מותאמים לעולמם של הילדים, כוללים עלילה שלמה ומשמעותית, ותומכים באופן טבעי בתהליך רכישת הקריאה בכיתה א' – שלב קריטי בהתפתחות האוריינית. המורה מובילה ומנחה את תהליך ההוראה, וההורים ממשיכים אותו בבית באמצעות תמיכה רגשית ותרגול משמעותי. החיזוק ההדדי בין מסגרת בית הספר לסביבה הביתית יוצר רצף למידה טבעי, מונגש וחיובי עבור הילדים.
נעים מאוד, אנחנו ד"ר סיגל טיש, ד"ר סיון שתיל־כרמון ופרופ' קלודי טל -צוות התוכנית "ילדים קוראים להורים" – תוכנית לקידום איכות הקריאה וחוויית הקריאה בכיתות א'.
ד"ר סיגל טיש -מרצה, מדריכה פדגוגית וחוקרת בתוכנית לגיל הרך בתואר הראשון והשני והרחבת ההסמכה להוראה בכיתות א–ב במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. מתמחה וחוקרת בתחום של התפתחות אוריינית, הוראת קריאה וכתיבה, קשר הורים – מערכת החינוך, אוריינות בסביבה הקרובה, למידה בצמיחה ועוד .
ד"ר סיון שתיל כרמון —מרצה, מדריכה פדגוגית וחוקרת במרכז האקדמי לוינסקי וינגייט בתוכנית לגיל הרך ובתוכנית להרחבת ההסמכה להוראה בכיתות א'-ב'. מתמחה וחוקרת בתחום של הוראה ולמידה בגיל הרך, רכישת קריאה וכתיבה ולקויות למידה.
פרופ' קלודי טל — פסיכולוגית התפתחותית, לשעבר ראשת התוכנית לגיל הרך בתואר הראשון והשני במכללת לוינסקי לחינוך. כיום מלמדת באקדמית אחווה, באקדמית חמדת ובמרכז האקדמי לוינסקי וינגייט. חוקרת בתחומים של כישורים ופרקטיקות ליבה בחינוך לגיל הרך ובהוראה. בעלת הבלוג "קלודי טל בחינוך לגיל הרך".
חברנו יחד מתוך הבנה עמוקה של חשיבות האוריינות בחיי הילדים – בהווה ובעתיד. אוריינות היא היכולת לקרוא ולכתוב ולהשתמש בקריאה ובכתיבה לצורך הבנה, הבעה והעברת מסרים. מחקרים מוכיחים כי פיתוח אוריינות כבר משנות הילדות המוקדמת משפיע על הישגים אקדמיים, השתלבות משמעותית בחברה ומוביליות חברתית. אנו רואות בשנות החיים הראשונות תקופה קריטית להתפתחות אוריינית, ומכירות בחשיבות הייחודית של תפקיד ההורים בתהליך זה.
מתוך חזון משותף ומתוך היכרות רבת שנים עם מערכת החינוך בישראל, פיתחנו והתאמנו את התוכנית 'ילדים קוראים להורים', שקיימת שנים רבות בארצות אנגלוסכסיות, להקשר המקומי ישראלי. מזה מספר שנים אנו מובילות את התוכנית בבתי ספר, תוך ליווי מקצועי למורים והעמקה במחקר פדגוגי ואקדמי התומך ביישומה. במהלך השנים פעלה התוכנית בשיתוף אגף המו"פ של משרד החינוך, וכיום היא פועלת במסגרת מערכת גפן (מספר תוכנית: 28824).
התוכנית "ילדים קוראים להורים" –כוללת כיום מערך ייחודי של כ50 סיפרוני קריאה מותאמים לראשית קריאה, הדרכה לצוותים החינוכיים והכוונה להורים. מטרתנו היא להפוך את תהליך לימוד הקריאה לחוויה מהנה, טבעית ומשמעותית, שבה כל ילד מרגיש ביטחון, גאווה ורצון לקרוא – וכל הורה שותף אמיתי במסע הלמידה. בתוכנית זו הילדים שואלים ספרונים מהכיתה ומקריאים בבית להוריהם בזמן איכות קצר ונעים בכל יום אחה"צ. המחנכות מלוות את התהליך גם בכיתה וכך נוצרת קהילה אוריינית אשר כוללת את ההורים, הילדים והמחנכות.
שלום שמי סיגל טיש, והמסע שלי עם התוכנית “ילדים קוראים להורים” החל בעיר אדלייד, בדרום אוסטרליה. לשם הגעתי עם משפחתי לאחר היותי מחנכת כיתות א-ב מספר שנים בישראל. באדלייד, כאמא לילדות בכיתה א’ וכמחנכת, נחשפתי לראשונה לפרקטיקה חדשה: ספרוני קריאה, קצרים, מצחיקים וצבעוניים, שילדותי הביאו מבית הספר וקראו אותם לנו, ההורים, בבית, יום יום, כחלק משיעורי הבית. הקריאה המשיכה לשיחה קצרה על עלילת הספרון. לאחר מכן כתבנו יחד במחברת ייעודית בקצרה איזה ספר קראנו ואיך הייתה חווית הקריאה עבור הילדים – זה לקח כ10 דק'. לאט לאט המחברות התמלאו ומאוד התרגשנו גם מכמות הסיפרונים שהספקנו לקרוא. אהבתי את הדרך שבה הקריאה נכנסה אל ביתנו בטבעיות, את הקלות שבה הבנות קראו בספרים, ונהנו מהם. התרשמתי מהדרך שבה באמצעות הספרים הן הרגישו שהן קוראות בעצמן למרות שהן היו ממש בראשית הדרך ומהדרך שבה אנחנו כהורים מעורבים בתהליך ונמצאים בקשר יומיומי עם המורה. הופתעתי לראות גם כיצד הבנות לומדות לקרוא אנגלית (שעבורן היא שפה שנייה) בכתה א' במהירות בטבעיות ובהנאה.
הספרים לא גרמו לנו להרגיש שהמדובר בספרים שמטרתם אימון קריאה אלא קריאה להנאה. הם היו ציבעוניים, השפה הייתה שפה מלאה (לא מוגבלת לצלילים מסויימים) והעלילה מתפתחת ועם זאת הם עדיין היו מותאמים לקריאה של ילדים בראשית קריאה.
הקריאה הפכה לחלק טבעי מהבית, יצרה קשר יומיומי בין הילדים לביננו וביננו לבין המורה וחיזקה את תחושת הביטחון של הילדות גם בשפה שנייה – אנגלית.
הבנתי מההורים האוסטרלים בכיתות של בנותיי שהם מכירים את הגישה היטב (חלקם עוד מילדותם), שהם מודעים לתפקידם החשוב ואף מחכים לספרונים עם עליית ילדיהם לכתה א- כך הם רואים את הדרך שבה ילדים לומדים לקרוא.
חוויה זו עוררה בי השראה והחלטתי לחקור לעומק את הגישה במסגרת עבודת דוקטורט באוניברסיטת דרום אוסטרליה. חשוב היה לי להבין כיצד ניתן ללמד קריאה באופן מהנה שמקדם 1. את איכות הקריאה 2. מעורר מוטיבציה ואהבה לספר 3. מאפשר להורים להיות שותפים.
למדתי כי מדובר בגישה שמקורה בחינוך המיוחד, שהתרחבה למדינות דוברות אנגלית רבות, ושנחקרה בהרחבה. המחקרים מראים כי קריאה של הורים עם ילדים באופן יומיומי תורמת לאיכות הקריאה, למוטיבציה ולתחושת המסוגלות של הילדים, ובמקביל מחזקת את הקשר בין ההורים לילדים ואת השותפות עם בית הספר.
עבודת הדוקטורט שלי עסקה בהבדלים בין תפקיד ההורים באוסטרליה ובישראל בנוגע להתפתחות האוריינית של ילדיהם בכתה א. במסגרת הדוקטורט ראיינתי ראיונות עומק הורים ומורות ישראליות ואוסטרליות וכן חקרתי את מדיניות משרד החינוך האוסטרלית והישראלית.
כאשר חזרתי לישראל, במסגרת עבודתי בתוכנית לגיל הרך במרכז האקדמי לוינסקי וינגייט נוצר הקשר עם פרופסור קלודי טל ועם ד"ר סיון שתיל כרמון – ויחד חברנו לקידום התוכנית בישראל וללווי המחקרי שלה.
"צריך להגיד לילדים – תפתחו בעמוד הראשון ותקראו. ואז פתאום הילד יצליח ויראה כמה הוא חכם ויודע לקרוא"
דוד, כתה א'

מדריכה פדגוגית ומרצה במכללת לוינסקי לחינוך בתוכנית לגיל הרך ובתוכנית להרחבת ההסמכה להוראה בכיתות א-ב. מתמחה וחוקרת בתחום ההוראה והלמידה בגיל הרך ורכישת קריאה וכתיבה בגיל הרך ובכיתות א-ב.

מדריכה פדגוגית ומרצה במכללת לוינסקי לחינוך בתוכנית לגיל הרך ובתוכנית להרחבת הסמכה להוראה בכיתות א'-ב'. מתמחה וחוקרת בתחום של הוראה ולמידה בגיל הרך, רכישת קריאה וכתיבה ולקויות למידה.

פסיכולוגית התפתחותית בעבר כיהנה כראש תוכנית תואר שני בחינוך לגיל הרך וראש תוכנית תואר ראשון וראש החוג לגיל הרך. פרופסור אמריטה מטעם מכללת לוינסקי לחינוך. מרצה באקדמית אחווה ובאקדמית חמדת. חוקרת בתחומים של כישורים ופרקטיקות ליבה בחינוך לגיל הרך ובהוראה. בעלת הבלוג "קלודי טל בחינוך לגיל הרך".